در این مقاله قصد داریم شما را با مراحل مختلف المپیاد دانش آموزی نجوم و اختر فیزیک آشنا کنیم.
تاریخچه المپیاد نجوم و اخترفیزیک
در سال ۱۹۹۶ اولین المپیاد جهانی نجوم، بین دو کشور روسیه و سوئد برگزار شد. پس از دوازده دوره در سال ۲۰۰۷ این المپیاد با تغییرات اساسنامهای المپیاد جهانی نجوم و اختر فیزیک نام گرفت که اولین دوره جدید در تایلند، دومین دوره در اندونزی و سومین دوره آن (۲۰۰۹) در ایران برگزار شد. حضور موفق دانش آموزان ایرانی در عرصه رقابتهای جهانی و همچنین تجربه خوشایند میزبانی المپیاد جهانی فیزیک ۲۰۰۷ در اصفهان، موجب گردید تا در رای گیری هیات داوران در تایلند، میزبانی سومین المپیاد جهانی و اختر فیزیک ۲۰۰۹ به ایران واگذار شود.
روسیه اولین میزبان اسن مسابقات بوده و تا کنون در کشورهای روسیه (۶بار)، اوکراین (۳بار)، چین (۲بار)، سوئد، هند، تایلند، اندونزی و ایران (هرکدام ۱بار) برگزار شده است.
ایران در المپیاد جهانی نجوم
جمهوری اسلامی ایران برای نخستین بار در سال ۲۰۰۳ میلادی (۱۳۸۲) به طور غیر رسمی و با حمایت سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان (سمپاد)، تیمی متشکل از یک دانش آموز دختر و دو دانش آموز پسر را برای شرکت در هشتمین المپیاد جهانی نجوم به کشور سوئد اعزام نمود. ره آورد این تیم که صرفاً از دانش آموزان مدارس استعدادهای درخشان تهران انتخاب شده بود، سه مدال برنز بود.
سال بعد (۲۰۰۴) با حمایت سمپاد، امتحانات المپیاد نجوم در تمام مدارس تحت پوشش این سازمان در سراسر کشور برگزار شد و تیمی متشکل از ۵ دانش آموز انتخاب شد. هر پنج عضو این تیم دختر بودند. این تیم برای شرکت در نهمین المپیاد جهانی نجوم به کشور اکراین سفر کرد. در آن سال تیم ایران موفق به کسب یک مدال طلا، دو مدال نقره و دو مدال برنز شد. شایان ذکر است که خانم سارا فیض بخش، برنده مدال طلا، تنها دختری بود که در میان دانش آموزان دختر شرکت کننده از سراسر جهان در این دوره از المپیاد جهانی موفق به کسب مدال طلا شد.
در سال ۱۳۸۴ باشگاه دانش پژوهان جوان با اخذ مجوزهای لازم از سوی شورایعالی انقلاب فرهنگی، کمیته علمی نجوم را تشکیل داد و آزمون المپیاد نجوم را در بین دانش آموزان سراسر کشور برگزار کرد. در این دوره، تیم ملی ایران از چهار دانش آموز دختر و سه دانش آموز پسر تشکیل شده بود که در مسابقات جهانی المپیاد نجوم در چین شرکت و با کسب یک مدال طلا، دو مدال نقره و سه مدال برنز و یک دیپلم افتخار، مقام چهارم جهان را کسب کرد. خانم آزاده فتاحی علاوه بر کسب مدال طلا دراین دوره موفق به کسب مدال ویژه بالاترین نمره در امتحان تئوری نیز شد. این بار نیز دانش آموز دختر ایران، تنها دختر دارنده مدال طلای جهان بود.
یازدهمین المپیاد جهانی نجوم در سال ۲۰۰۶ در کشور هندوستان برگزار شد. تیم ملی ایران با یک دانش آموز دختر و چهار دانش آموز پسر در این المپیاد شرکت کرد. در این دوره ،تیم ملی در ایران با یک مدال طلا، دو مدال نقره و دو مدال برنز موفق به کسب مقام سوم در جهان شد.
در سال ۲۰۰۷ جمهوری اسلامی ایران با تیم ملی المپیاد نجوم خود(شامل دو دانش آموز دختر و شش دانش آموز پسر) در دوازدهمین المپیاد جهانی نجوم اوکراین موفق به کسب مقام اول جهان در رده سنی زیر ۱۷ سال شد.
دانش آموزان ایرانی با کسب سه مدال طلا و پنج مدال نقره برای کشور افتخار آفرینی کردند. در این دوره آقای سید امیر سادات موسوی دانش آموز ملایری ، برنده مدال طلا و موفق به کسب بالاترین نمره در بین دانش آموزان شرکت کننده شد. همچنین خانم الهه نقیب که در دوره یازدهم المپیاد جهانی در کشور هندوستان موفق به کسب مدال طلا شده بود در این دوره نیز برنده مدال طلا شد. همزمان با برگزاری المپیاد دوازدهم، با توجه به تغییرات عمده ای که در اساسنامه المپیاد جهانی نجوم ایجاد شده بود تیم ۵ نفره کشورمان در اولین المپیاد آزمایشی نجوم اختر فیزیک که در تایلند برگزار گردید ، شرکت و با کسب یک مدال طلا و چهار مدال برنز به کشور بازگشت.
در سال ۲۰۰۸ تیم ۵ نفره کشورمان مرکب از دارندگان مدالهای سالهای قبل در دومین المپیاد نجوم واخترفیزیک (دور جدید) اندونزی شرکت و با کسب یک مدال طلا، یک نقره و دو برنز و یک دیپلم افتخار با کسب رتبه چهارم جهان به کشور بازگشت.
حضور موفق دانش آموزان ایرانی در عرصه رقابت های جهانی و همچنین تجربه خوشایند میزبانی المپیاد جهانی فیزیک ۲۰۰۷ در اصفهان، موجب گردید تا در رای گیری هیات داوران در تایلند، میزبانی سومین المپیاد جهانی و اختر فیزیک ۲۰۰۹ به ایران واگذار شود.
در سال ۲۰۰۹ این المپیاد در ایران برگزار شد و تیم ایران با یک تیم پنج نفره به عنوان تیم اصلی و یک تیم ۴ نفره به عنوان تیم میهمان شرکت کرد. در این رقابت ایران به ۴ مدال طلا، ۴ مدال نقره و یک مدال برنز شد.
از سال ۲۰۱۰ تا به امروز، کشور ایران با دو تیم (الف و ب) در رقابتهای جهانی شرکت کرده و همواره جزو ۳ تیم برتر جهان بوده است.
نحوه برگزاری مراحل سهگانه المپیاد نجوم
المپیاد نجوم همچون المپیادهای دیگر طی ۳ مرحله توسط باشگاه دانش پژوهان جوان برگزار میشود [المپیاد چیست؟].
در مرحله اول همه علاقه مندان در سراسر کشور در یک آزمون تستی شامل ۳۵ سوال شرکت میکنند. این آزمون معمولا در اواخر بهمن هر سال برگزار و نتیجه آن اواخر اسفند ماه اعلام میشود (نمره کف قبولی مرحله اول المپیاد نجوم عموما بین ۱۰% تا ۱۵% است). بعد از این مرحله و پذیرش حدود ۶۰۰ تا ۸۰۰ نفر از پایه دوم و سوم آزمون مرحله دوم برگزار می شود. مرحله دوم المپیاد نجوم حدود ۷۰ روز پس از مرحله اول و در دهه اول اردیبهشت سال بعد برگزار میشود. این آزمون به صورت کتبی شامل ۶ تا ۱۰ سوال و به مدت زمان ۲۷۰ دقیقه بر گزار میگردد. پیداست که آزمون مرحله دوم آزمون ساده ای نیست و اکثر کسانی هم که المپیاد میخوانند در واقع برای عبور از این مرحله تلاش میکنند. بعد از این آزمون حدود ۴۰ نفر از کل کشور پذیرفته شده و در تابستان آن سال به مدت ۲٫۵ ماه در کلاسهای فشرده باشگاه دانش پژوهان شرکت میکنند (کف قبولی مرحله دوم بنابر نتایج سالهای گذشته بین ۲۸% تا ۴۰% نمره کل آزمون بوده است). [توضیحات بیشتر نمره کف قبولی]
در مرحله سوم، ۴۰ نفر برگزیدهی مرحله دوم در یک دوره آموزشی در تهران شرکت میکنند و به آنها مباحثی بسیار پیشرفتهتر از مباحث قبل تدریس میشود. در پایان دورهی تابستانه از آنها امتحانهای تئوری و عملی (برخلاف مراحل اول و دوم، در مرحله سوم آزمون عملی رصد سهم عمدهای در نتایج و تعیین رنگ مدال دانشآموزان دارد) گرفته خواهد شد و با توجه به نتایج به دست آمده به ۱۰ نفر اول مدال طلا و مابقی مدال نقره و برنز اهدا میشود. در صورتی که نمرات دانشپژوهی بسیار پایین باشد به ایشان مدالی تعلق نخواهد گرفت و با اهدای یک دیپلم افتخار از وی قدردانی به عمل میآید.
شرکت در المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک
پس از اهدای مدال طلا به ۱۰ نفر برتر مرحلهی سوم (دوره تابستانه)، این افراد با توجه به برخورداری معافیت از کنکور، به جای شرکت در کلاسهای سال دوازدهم (پیشدانشگاهی سابق)، به مدت ۶ ماه و هفتهای ۲ تا ۳ روز در کلاسهای آمادگی برای المپیاد جهانی نجوم در باشگاه دانشپژوهان شرکت میکنند و پس از آن با توجه به نمرات کسب شده در آزمونهای تئوری و علمی، ۵ نفر اول در قالب تیم «الف» و ۵ نفر دوم در قالب تیم «ب» به مسابقات جهانی المپیاد نجوم اعزام میشوند.
المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک در هر سال، به مدت ۱۰ روز زیر نظر وزارت مربوطه در کشور میزبان سازماندهی میشود. هر کشور میتواند یک تیم حداکثر ۵ نفره شامل دانشآموزان و دو نفر بزرگسال به عنوان رهبر تیم به مسابقات بفرستد (بعضی کشورها مانند ایران، تیم دومی را تحت عنوان مهمان به مسابقات میفرستند). رهبران تیم (تیم لیدرها) میتوانند سوالات را به زبان مادری دانشآموزان ترجمه کنند. تمام هزینههای این ۷ نفر در این ده روز، توسط برگزارکنندگان تامین میشود و شرکتکنندگان تنها هزینه سفر خود را پرداخت میکنند.
آزمونهای المپیاد جهانی نجوم
هر دوره از مسابقات جهانی معمولا شامل آزمونهای زیر است:
آزمون نظری یا تئوری که از دو بخش سوالات کوتاه و بلند تشکیل شده است. هر دوره معمولا شامل ۱۵سوال کوتاه و ۲یا ۳ سوال بلند است. این آزمون تقریبا نصف نمره نهایی را تشکیل میدهد.
آزمون تحلیل داده که آزمونی بر روی کاغذ یا کامپیوتری است که طی آن شرکتکنندگان به تحلیل دادههای واقعی میپردازند. این آزمون ۲۵٪ نمره کل را تشکیل میدهد.
آزمون رصد که میتواند شامل رصد آسمان واقعی یا آزمون آسماننما (پلنتاریوم) باشد. این آزمون نیز ۲۵٪ نمره نهایی را تشکیل میدهد.
همچنین مسابقه تیمی نیز آزمون دیگری است که طی آن اعضای یک تیم به صورت مشترک سوال طولانی یا سختی را حل میکنند. نمرات این آزمون تاثیری در نمره نهایی ندارد.
زبان رسمی مسابقات انگلیسی است اگرچه امکان ترجمه سوالات وجود دارد.
کشور میزبان مسئول طراحی و تصحیح سوالات است اگرچه تیم لیدرها میتوانند به نمرات اعتراض کنند.
نحوه مشخصکردن برندگان
طبق اساسنامه مسابقات، برندگان مدال طلا، نقره، برنز و دیپلم افتخار بر اساس قاعده زیر تعیین میشوند:
۱- ابتدا میانگین نمرات سه نفر اول به عنوان ملاک در نظر گرفته میشود.
۲- کسانی که نمرهشان بیش از ۹۰٪ میانگین سه نفر اول باشد، مدال طلا دریافت میکنند.
۳- کسانی که نمرهشان بین ۷۸٪ تا ۹۰٪ میانگین سه نفر اول باشد، مدال نقره دریافت میکنند.
۴- کسانی که نمرهشان بین ۶۵٪ تا ۷۸٪ میانگین سه نفر اول باشد، مدال برنز دریافت میکنند.
۵- کسانی که نمرهشان بین ۵۰٪ تا ۶۵٪ میانگین سه نفر اول باشد، دیپلم افتخار دریافت میکنند.
۶- باقی افراد، گواهی حضور در مسابقات را دریافت میکنند.
۷- کسی که بیشترین نمره را در مسابقات کسب کرده باشد، به عنوان برنده مطلق شناخته میشود و جایزه ویژهای دریافت میکند.
۸- جایزههای دیگری ممکن است به سایر افراد داده شود. (برای مثال، بهترین نمره آزمون تئوری، تحلیل داده، رصد، خلاقانهترین راه حل و…)
مباحث اصلی در المپیاد نجوم و اخترفیزیک
نجوم کروی:
این قسمت از نجوم به بررسی زمان، موقعیت مکانی و حرکت (طلوع، غروب، گذر و …) ستارگان و سیارات در کرهی آسمان میپردازد. شروع و پیدایش آن بر اساس ابداع مثلث کروی و روابط آن بود که به نقلی به ابوریحان بیرونی میرسد.
مکانیک سماوی:
:مکانیک سماوی به مطالعهی نحوه حرکت اجسام آسمانی در مدارهایشان میپردازد. در این علم، نیروهای وارد بر اجرام سماوی بررسی و مدار حرکت آنها تعیین میشود (و یا با دانستن مسیر حرکت اجرام، نیروهای وارد بر آنها را شناسایی میکنیم). با دانستن معادله مداری هر جسم، میتوانیم به موقعیت مکانی آن در هر زمان دلخواه پی ببریم. تسلط بر این مبحث به دانش فیزیک مکانیک، مشتق و انتگرال و معادلات دیفرانسیل نیاز دارد.
اخترفیزیک:
در این قسمت به مطالعه ستارهها و هر آنچه که در ظاهر آنها نمایان است میپردازیم. معمولا بررسی مشخصههای ظاهری ستارگان (جرم، دما، قطر، سرعت، درخشندگی و …) در مرحله اول المپیاد و فیزیک درون ستارگان (نحوه تولید انرژی، نحوه برقراری تعادلهای هیدرواستاتیکی و ترمودینامیکی، نحوه انتقال انرژی و …) در مرحله دوم مورد آزمون واقع میشوند.
کیهان شناسی و دینامیک کهکشانی:
کیهانشناسی علم بررسی عالم در مقیاسهای بسیار بزرگ است بهطوری که کوچکترین اجرام مورد بحث در کیهانشناسی، کهکشانها هستند و نه ستارگان و سیارات. به تاثیر کهکشانها بر روی هم یا خوشههای کهکشانی و برآیند آنها و همینطور انبساط جهان پرداخته میشود. اینکه جهان چه ساختاری دارد، در چه مرحلهای از وضعیت تکاملی خود به سر میبرد و آینده آن چگونه خواهد بود.تسلط بر مبحث کیهانشناسی نیاز به ریاضیات پیشرفته دارد.
ابزارشناسی و رصد:
همانند سایر علوم که با آزمایش، اطلاعات جمع آوری میکنند در نجوم هم آزمایشگاه طبیعی ما کرهی آسمان است و تمام آنچه ما انجام میدهیم، مشاهده و ثبت اطلاعات است. شناخت صورتهای فلکی، موقعیت آنها در آسمان، آشنایی با ابزارهای رصدی (دوچشمیها، تلسکوپها و CCDها) و نحوه محاسبهی پارامترهای فنی و اپتیکی آنها موضوع پراهمیت دیگری است که شرکت کنندگان در المپیاد نجوم و اخترفیزیک باید با آن آشنا باشند.
همانطور که متوجه شدهاید، بر خلاف تصور بسیاری از افراد غیرمتخصص و یا ناآشنا با المپیاد نجوم، این المپیاد بسیار تخصصی بوده و سطح دشواری آن هرگز کمتر از المپیادهای فیزیک، زیست، شیمی و کامپیوتر نیست.
منبع دریافت این مطلب : آیریسک